Αστερισμός Ζωτικών Φαινομένων, του Άντονι Μάρα

"Ζωή -  έστω στο πιο στοιχειώδες μικροβιακό της επίπεδο - υπάρχει όταν συντρέχουν έξι ζωτικά φαινόμενα: οργάνωση, ευερεθιστότητα, κίνηση, ανάπτυξη, αναπαραγωγή, προσαρμογή..."

Λεξικό Ένωσης Ιατρών Σοβιετικής Ένωσης, σελ. 1220

Ένας Αστερισμός Ζωτικών Φαινομένων.


Αυτό εδώ είναι ένα βιβλίο για τη Ζωή και το Θάνατο. Για τον λυσσαλέο αγώνα ανάμεσά τους με φόντο έναν άγριο πόλεμο. Είναι η Επιβίωση και ο Χαμός. Είναι το Μέτρημα Δικαίων και Αδίκων. Είναι ο απολογισμός των Θυμάτων. Είναι τα Άκρα που μπορεί να βιώσει ένας Άνθρωπος.

Ο Άντονι Μάρα στο πρώτο του μυθιστόρημα βάζει τον πήχυ ψηλά και μας προσφέρει την ιστορία έξι Ανθρώπων που έζησαν την ίδια την Ιστορία. Τους δύο πολέμους στην μακρινή Τσετσενία, τον όλεθρο, τη συντριβή, την απώλεια.

Ο Άχμεντ, γιατρός στα χαρτιά, ζωγράφος στην ψυχή που ζει για να φροντίζει την κατάκοιτη γυναίκα του, αναζητώντας το κίνητρο που θα κάνει τη διαφορά στη ζωή του.
Η Σόνια, γιατρός στα χαρτιά, γιατρός και στη ζωή που "τρέχει" μόνη της ένα ολόκληρο νοσοκομείο - φάντασμα κόβοντας πόδια, τεμαχίζοντας σάρκες, ράβοντας ανθρώπινο δέρμα με οδοντικό νήμα. Μ' έναν δαίμονα να την στοιχειώνει απ' την αρχή έως το τέλος.
Η Χαβάα, ένα 8χρονο κορίτσι που ψάχνουν οι ρωσικές δυνάμεις ασφαλείας. Το πιο αθώο θύμα ενός παράλογου πολέμου.
Ο Ραμζάν, ο προδότης. Αυτός που στέλνει τους συγχωριανούς του στα χέρια των Αρχών. Μια τραγική φιγούρα την οποία όσο περνούν οι σελίδες, λυπόμουν όλο και πιο πολύ.
Ο Χασάν, πατέρας του Ραμζάν, ήρωας του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, ο οποίος ξαναζεί την Ιστορία, τους διωγμούς, τους πρόσφυγες, τη Φρίκη την ίδια.
Η Νατάσα, αδελφή της Σόνια, ίσως το πιο φωτεινό κομμάτι σ' αυτόν τον Αστερισμό και συνάμα το πιο τραγικό.

 
Οι ζώες τους θα δεθούν αριστοτεχνικά απ' τον συγγραφέα και μέσα απ' αυτές ο αναγνώστης γίνεται μάρτυρας άλλης μιας ζαριάς της Ιστορίας όπου οι άνθρωποι γίνονται θύματα γεωπολιτικών, οικονομικών και λοιπών συμφερόντων. Είναι γνωστό για ποιους λόγους έλαβαν χώρα οι δύο πόλεμοι στην Τσετσενία στην δεκαετία του 90 και του 2000. Ο συγγραφέας είναι επεξηγηματικός σε κάποια σημεία αλλά ο στόχος του προφανώς δεν ήταν ένα πολιτικοιστορικό μυθιστόρημα. Ο στόχος του ήταν ο Άνθρωπος και η Μοίρα του στις πιο ακραίες συνθήκες που μπορεί να βιώσει ένας άνθρωπος.

Έξι ζωτικά φαινόμενα.
Έξι ήρωες.
Η ζωή στο πιο μικροβιακό της επίπεδο.
Η ζωή στην ολότητά της με ανθρώπινη μορφή.
Ίδιες κινήσεις, απ' την Αρχή ως το Τέλος.

Να οργανωθεί, να κινηθεί, ν' αναπαραχθεί, να προσαρμοστεί, ν' αναπτυχθεί... να, να, να... ανεξαρτήτως κόστους.

Κι εδώ έρχονται οι επιλογές που κάνει ο καθένας από εμάς προκειμένου να το πετύχει. Με ποιούς θα πας και με ποιούς θα μείνεις. Τι προτίθεσαι να θυσιάσεις. Τι προτίθεσαι να προτάξεις. Τον εαυτό σου; Τους άλλους;

Ως πού θα έφθανες αν ζούσες σ' έναν τόπο που κάθε βήμα μπορεί να κρύβει τη συνάντηση με μια νάρκη; Ως πού θα έφθανες αν έβλεπες να κόβουν τ' αρχίδια του διπλανού σου ώστε να τον κάνουν να μιλήσει; Ως πού θα έφθανες βιώνοντας καθημερινά τη Φρίκη σε κάθε της μορφή;

Ως πού θα έφθανες για να επιζήσεις;

ΑΣΤΕΡΙΣΜΟΣ ΖΩΤΙΚΩΝ ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ
του Άντονι Μάρα
σελ. 476 - εκδ. Ίκαρος 
μτφ. Αχιλλέας Κυριακίδης.





Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Bye, Bye Miss Orange Pie!

Οι κυρίες στην ακτή

Ήταν μια τέλεια μέρα...